zaterdag 10 januari 2015

BISTER

Hallo allemaal,

Het ligt hier eventjes stil...
Niet gewild, maar een beetje noodgedwongen.
Wegens rugklachten kan ik niet meer zo veel online.
De momenten dat het wat beter gaat, probeer ik me te ontspannen met kaarten maken en wat kliederen.
Vandaag zo'n momentje met bister gehad.
Kennen jullie bister al?

Bister is een geelbruin kleurpigment vervaardigd uit het roet en teer van verbrand hout of schellak of de gemalen bast van walnoten en Arabische gom. Bister komt uit het Frans van het woord 'bistre' wat staat voor bruin, hazelnootkleurig, donkerbruin of chocoladebruin.Er kan niet alleen mee getekend worden, maar meubels of houten vloeren kunnen er ook mee worden gebeitst.Het nadeel is het niet-lichtvast zijn van dit materiaal, dat gemakkelijk oplost in water. Hoe meer water gebruikt wordt, hoe lichter de tekening. Tekeningen vervaardigd in bister verdwijnen stilaan indien ze worden blootgesteld aan zonlicht. (Bron: WiKIPEDIA)



Je kan het verkrijgen in potjes van 80ml (€6,95) en kleinere van 13ml (€1,50).  geef maar een gilletje!
ik maakte er onderstaande kaartjes mee:



Hoe meer water je gebruikt, hoe meer de kleuren in elkaar gaan overvloeien.
Als je minder water gebruikt, krijg je precies druppeltjes.  erg leuk!

Wil je het ook eens komen uitproberen?
Dat kan, want binnenkort, maken we een fotoalbum met een kaft ontworpen door jezelf met bister!
Info vind je hier en hier.
Misschien tot dan!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Geweldig leuke workshop bister gevolg deze morgen: super mooie fotoalbum gemaakt! Foto te zien op Facebook! Dank je wel Cindy!!!

Joke sk zei

Wat een leuke techniek met hele mooie, verrassende en orginele resultaten.
Geen idee wat de kosten voor de benodigde spullen zijn want proberen wil ik het best een keer.
Helaas woon ik niet bij jullie in de buurt anders zou ik vast en zeker met workshops e.d. mee willen doen.
Groetjes,
Joke sk
NL